Goed slapen is essentieel om overdag goed te kunnen functioneren. Een goede nachtrust zorgt er immers voor dat je zowel fysiek als psychisch herstelt van al je activiteiten van de voorbije dag. Wie ’s nachts voldoende en bevredigend slaapt, komt frisser voor de dag, wordt minder snel ziek en kan zich beter concentreren. Kortom: je voelt je top.

Jammer genoeg ervaart niet iedereen die broodnodige, herstellende nachtrust. Maar liefst 30% van de Belgische bevolking van 15 jaar en ouder heeft op een of andere manier last van slaapstoornissen.1 Slapeloosheid is één van die stoornissen. Sommigen hebben problemen om vlot in slaap te vallen, anderen worden ’s nachts vaak wakker, nog anderen worden te vroeg wakker en slagen er niet in om opnieuw de slaap te vatten…

Natuurlijk kan één nachtje slecht slapen geen kwaad. De volgende nacht haal je je slaaptekort snel in en ben je zo weer de oude. Maar als slapeloosheid langer dan enkele nachten duurt, kan je een slaaptekort opbouwen met ernstige gevolgen voor je dagelijks welzijn. Sommigen proberen een slaaptekort te compenseren door een dutje, anderen door een warme douche of door een intense fysieke inspanning… Maar net zo vaak bereik je met veel van die truucjes net het tegenovergestelde effect.

Wat jou helpt in slaap te vallen, helpt niet noodzakelijk voor een ander. Alles hangt af van jouw levensstijl, van ongezonde gewoonten en vaak goedbedoelde maar niet steeds nuttige slaaprituelen. Neem daarom contact op met jouw huisarts. Hij kent je achtergrond het best en is ideaal geplaatst om je op weg te helpen naar een betere slaap.