Slaaphomeostase

Het homeostatische proces komt overeen met de overdag opgebouwde slaapschuld

Een geleidelijke toename tijdens de waakperiode, gevolgd door een exponentiële daling tijdens de slaap

Slaapschuld bouwt zich op in functie van de kwantiteit en de kwaliteit van de waakperiode

Dutten

Dutten komt overeen met een vermindering van de slaapdruk buiten de biologische nacht

Dutten moet worden vermeden in de context van slapeloosheid, omdat dit de slaaplatentie kan verstoren en/of de robuustheid van de slaap kan aantasten

Beperk het dutten tot 15-30 min, in bed en bij voorkeur vóór 15 uur.

Slaapdeprivatie

Slaaprestrictie of –deprivatie verhoogt de neiging tot inslapen

De bedtijd verlaten kan het inslapen bevorderen en de robuustheid van de slaap verbeteren

Slaaptekort betekent
niet noodzakelijk een slechte nacht!

Het circadiaans ritme

Het circadiaans ritme komt overeen met een periodieke of cyclische verandering in slaapdruk van ongeveer 24 uur

Het conditioneert onder andere de lichaamstemperatuur, de hormonale afscheidingen van cortisol en melatonine en bevordert waak overdag en slaap tijdens de nacht

Circadiaans ritme is gevoelig voor externe tijdgevers zoals licht, gedrag en omgevingstemperatuur

Onstabiele slaap- en waaktijden en/of onvoldoende blootstelling aan licht kunnen het circadiaans ritme desynchroniseren en inslaapproblemen veroorzaken

Iedere dag opstaan op een vast uur kan de biologische klok stabiliseren
Borbély AA, Daan S, Wirz Justice A & Deboer T. The two-process model of sleep regulation: a reappraisal. Journal of sleep research 2016;25(2):131-143.